Poslední dobou jsou všude. Ta dvě písmenka. A a I. AI. /ej áj/. Jistě se nevyhnula ani vám, a pokud máte pocit, že ano, brzy si jich určitě začnete všímat.
AI. Artificial Intelligence. Umělá inteligence. Již je to nějaký ten pátek, co vstoupila do našich životů, aniž si to uvědomujeme. AI je prostě VŠUDE! Výjimkou samozřejmě není ani výuka cizích jazyků. Po volbách prezidenta je to další téma, které vzbuzuje v mých lekcích nemálo emocí – pozitivních i negativních. Intenzivně se studenty diskutujeme, co všechno nám AI přinese a způsobí.
Z AI aplikací, které najdou uplatnění při studiu jazyků, jsou to různé textové nástroje, které pomáhají při psaní a úpravě textů, text-to-speech nástroje, které převedou psaný text do audio podoby, aplikace na procvičování komunikace, kdy vaším komunikačním partnerem je digitální persona, grafické nástroje, vytvářející obrázky dle vašeho textového zadání či naopak takové, které vytvoří textový výstup z obrázků, a mnoho jiných, o kterých ani já zatím nevím. 🙂
Za zmínku stojí FUTUREPEDIA – denně aktualizovaný vyhledávač veškerých dostupných AI aplikací. Z nástrojů, které spolu se studenty testujeme, zmíním jen dva – protože minimalismus a ne zahlcení. ChatGPT a DeepL Write. A v tomto příspěvku nastíním, jak využít ten první z nich.
ChatGPT je chatovací robot (chatbot), a dle mě “game-changer” ve výuce. Může zlepšit vaše samostudium, pokud víte, jak na něj. Neboť čím chytřeji se ho ptáte, tím kvalitnější odpovědi dostanete. Je to počítačový program, který rozumí a reaguje v přirozeném jazyce – a zatím je stále v plné verzi zdarma (02/2023). K jeho využívání se musíte přihlásit a pak již “jen” využíváte jeho potenciál. Skvěle reaguje ve všech jazycích, tudíž ptát se ho můžete i česky.
Jaké aktivity můžete s ChatGPT v rámci samostudia vyzkoušet?
(v závorce uvádím vzorové příkazy pro ChatGPT – tzv. “prompts”)
- Procvičit praktické dialogy na různých místech (write a chat between 2 people in a shop)
- Nechat ChatGPT pokládat vám otázky a zároveň opravovat chyby ve vašich odpovědích (can we have a small talk and you will correct my mistakes? Let´s talk about ….weather)
- Připravit se na pracovní pohovor (what are the typical questions and answers in an interview for a sales position?)
- Ptát se na význam slovíček, jejich použití ve větě a příklady vět (how can I use the word ….. in sentences? Give me 10 example sentences)
- Procvičit si frázová slovesa v kontextu (write a short story using as many phrasal verbs as possible)
- Nechat si vymyslet krátký příběh, který obsahuje slovíčka, která se chcete naučit – tento příběh můžete zkopírovat do nástroje, který vám jej přečte (buď překladač, nebo např. www.naturalreaders.com/online/)
- Nechat si vysvětlit gramatiku a vygenerovat příklady ve větách (explain the use of the present perfect tense and give me example sentences)
- Zjednodušit komplikovaný text (can you simplify this text: …..)
- Změnit styl psaní (make this text sound more friendly/more formal//rewrite this text so that a child could understand it)
A mnoho dalších! Mějme na paměti, že ani tyto “superchytré” nástroje nejsou bezchybné, používejme i nadále mozek a kritické myšlení, či alespoň selský rozum, ověřujme informace. Nicméně, jsem ráda, že i mí studenti přinášejí originální “prompts” a jsou kreativní při využívání těchto a podobných nástrojů.
Je bez debaty, že potřeba lidského kontaktu tady bude stále, a já jsem vděčná, že (si) ji můžu naplňovat ve svých “face-to-face” lekcích. A když si je občas zpestříme o takovéto “hračičky” a vzájemně se obohacujeme, inspirujeme, diskutujeme pro a proti a učíme se jeden od druhého, dává mi to takto velký smysl.
Máte i vy v zásobě nějaký nástroj AI, který vás v poslední době nadchl? Budu ráda, když mi o něm dáte vědět. 🤗